Nobelpris

Så, jag ska skriva om någonting son hände förra året men som var en stor upplevelse för mig.
 

Jag pratar om den Nobelprisutdelning.


Jag var bjuden med några kompisar eftersom vi har stipendier för att studera i Sverige. Och stiftelsen son gav oss stipendier bjöd oss.


Det var otroligt för att jag hade alltid drömt om vara på Nobelprisutdelning och det var en magisk natt.


Jag hyrde en smoking och tog tåget till Stockholm på morgonen den 10 december.


Ceremonin var i Stockholms konserthus och den var vacker. Folk var mycket formellt och konserthuset var decorerat med flera blommor och färger.




Det bästa var när orkestern började spela och vi alla steg upp när kungliga familjen kom in. Orkestern spelade kungliga sången och sedan nationalsången. Prinsessorna och drottningen var så vackra.


Jag och mina kompisar var på en balkong bakom kungliga familjen och de var mindre än 10m från mig. Det var trevligt för att jag aldrig hade tittat på utdelningen och jag visste inte hur det skulle bli.


Förre varje prisutdelningen, läste någon från institutionen som delade ut priset en text om varför de gav priset till pristagaren. Talet var på svenska och sedan sade person som läste talet några ord på pristagarens språk. Så jag lyssnade på svenska, engelska, franska och tyska den där natten.


När pristagaren fick priset, steg vi alla upp så kungen delade ut priset.


Det var mycket interessant för att det var mycket protokoll på ceremonin. T. ex., hur kungen delade ut pris och hur han aldrig visade ryggen till folket.


Efter alla pris var utdelade, orkestern spelade "Du gamla, du fria" och efteråt, lämnade kungligafamiljen konserthuset.


Det är någonting som jag alltid ska komma ihåg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0